Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מה זה קונספט?

אז מה זה קונספט בכלל? קונספט זה עיצוב, לא?

נתקלתי בשאלה הזו כ"כ הרבה פעמים, עד שהיא החלה להתחנן להסבר כתוב. המילה הזו יכולה להיות מאוד מבלבלת, ובאופן מוצדק – משום שאנשים רבים עושים בה שימוש לא מדויק (הופה! וזה גם מתחרז).

לתשובה לשאלה הנ"ל, קונספט הוא לא עיצוב גרפי – קונספט הוא הרעיון המרכזי העומד מאחורי העיצוב, ותפקידו לגרום לאדם המתבונן להבין מסר ברור. על הקונספט להעביר רגש, דעה, מידע ואולי אף ליצור דיאלוג. עליו ליצור תובנה.

הפירוש המילולי של המילה קונספט הוא תפיסה, אך מאחורי הפירוש הפשוט עומד עולם ומלואו – עולם המכיל רעיונות ומסרים רבים אשר מתומצתים לכדי הבנה אחת אסטרטגית ובסיסית.

נשמע מסובך? בואו נפשיט (ונפשט) את הקונספט למערומיו.

בבואנו לעצב אתר, ליצור מיתוג לחברה או אפילו לעצב כרזה למוצר עלינו לדעת מהם המסרים שבעל העסק מעוניין להעביר באמצעות העיצוב, על מנת שנוכל להעביר אותם לצופה באופן ברור ומובן. יותר מכך, עלינו לדעת מהו הרעיון המרכזי הבסיסי העומד מאחורי כל המסרים – מה מחזיק את מגדל הקלפים.

מה אתם רוצים שיידעו מיד על המוצר או השירות שלכם?

שהוא נמתח ולעולם לא נקרע? שהוא מוריד כל כתם? שהוא שומר על הבטיחות של המשתמש? שבעזרתו ניתן להגיע לכל מקום בעולם? שהוא חוסך עבודה מיותרת? שהוא מספק את הפתרון הטוב ביותר לבעיה מסוימת? או אולי הוא פשוט נורא טעים וכדאי לרכוש אותו כי הוא גורם להנאה מרובה? על האדם המתבונן בעיצוב להבין את המסר העיקרי העומד מאחוריו – ומסר עיקרי זה הוא הקונספט.

אל תבלבלו קונספט עם סלוגן.

הסלוגן נגזר מהקונספט. הסלוגן עוזר לצופה לתפוס את הקונספט – אך הוא איננו הקונספט עצמו.

שימושים מבלבלים במילה "קונספט"

בעולם העיצוב לעתים עושים שימוש במילה קונספט כדי לתאר רעיונות המרכיבים את העיצוב כסטייל עיצובי, צבעים וגופנים ולעתים אפילו מקורות השראה – אך אלו שימושים מבלבלים ולא מדויקים. תוכלו להיתקל במעצב פנים, למשל, שיעשה שימוש במילה "קונספט" בבואו לתאר את ההשראה לעיצוב: "עיצבתי את החלל בקונספט של יוון העתיקה". באומרו "בקונספט של יוון העתיקה" המעצב מתכוון למקור ההשראה לעיצוב. במקרה זה הקונספט איננו קונספט אמתי אלא אם קיים רעיון ברור מאחוריו המבקש להעביר מסר ספציפי.

דוגמה לקונספט מבוסס דעה ושואב השראה

ולדוגמה, "ללא התפתחות המודל המדעי ביוון העתיקה הטכנולוגיה בימינו הייתה במצב בכי רע" (ובקיצור – "ללא יוון העתיקה אבוי לעולם המודרני") הוא רעיון מרכזי מבוסס דעה, ואפשר להמחיש אותו באמצעות עיצוב שלוקח השראה מסגנון יוון העתיקה.

קידום אתרים בגוגל הסטודיו של קבוצת