Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עיצוב לוגו

עיצוב לוגו לעסק

עיצוב לוגו הוא חלק מתהליך מיתוג עסקי – לוגו הוא הסמל המסחרי הוויזואלי אשר מייצג את העסק בכל מקום בו העסק זקוק לחשיפה חזותית. הלוגו הוא 'הפנים' של החברה, ועליו להיות אמין, משכנע, ברור וייחודי, ולייצג נאמנה את הערכים עליהם מתבסס העסק.

ייחודיות ובידול

עיצוב לוגו הוא הביטוי הוויזואלי למערכת המסרים שהעסק מבקש להפיץ בקרב קהל היעד שלו. על הלוגו להשיג את תשומת הלב של קהל היעד ולעורר את סקרנותם, לשכנע אותם להעיף מבט קרוב יותר במוצרים או בשירות שהעסק מספק והכול תוך שניות ספורות בלבד.

על הלוגו להיות מיוחד ושונה ממתחריו של העסק בשוק התחרותי, ועדיף לשבור את הכללים וליצור ייחודיות על פני מעקב אחר זנב המתחרים (תמיד שושבינה, לעולם לא כלה). ייחודיות וחדשנות מובילות גם להטמעה טובה יותר בזיכרון קהל היעד.

תזכורת מידית למותג

לוגו משמש כתזכורת מידית לחברה או מוצר, ועיצוב לוגו שנטמע בזיכרון משרת את מטרת המיתוג לייחודיות ובידול העסק ממתחריו בשוק. אם לוגו החברה נזכר ולקוחות פוטנציאליים יכולים להעלותו בזיכרונם בקלות ובהקשרים חיוביים, מיתוג העסק מוצלח, ומערכת המסרים של העסק הצליחה לחדור את מעטה האדישות ולהגיע לתודעה הציבורית של קהל היעד.

לוגו הוא לא רק חזות גרפית

לוגו הוא הפנים של העסק, אך לא רק מבחינה ויזואלית. פרט להיותו אסתטי ויפה, עליו גם לייצג משמעות ומסרים עבור קהל הלקוחות הפוטנציאלי של העסק.

ערכים ומשמעות

בעת עיצוב לוגו ומיתוג ככלל, עלינו לחשוב על הרכב קהל היעד, רצונותיו, צרכיו ומערכת הציפיות שלו. עלינו לחשוב גם על העסק עצמו, על הערכים שלו, על המסרים שהוא מבקש לייצג, על הערך המוסף שהוא מציע לקהל היעד ועל המשמעות שלו בעיניי בעל העסק.

הבנה מבוססת תרבות

גם להבנה מבוססת תרבות ישנה חשיבות – אם הלוגו הוא באנגלית ומיועד לקהל מערבי, עיצוב תנועה לכיוון הימין תסמל התקדמות ותנועה לכיוון שמאל תסמל רגרסיה, משום שהשפה האנגלית נקראת משמאל לימין. אם הלוגו הוא בעברית הסימנים הפוכים, ואם הלוגו מיועד לשוק במזרח הרחוק הדברים עלולים להיראות שונים לגמרי. בכל מקרה, על הלוגו להיות מתאים לתרבות אליה שייך קהל היעד.

פשטות ויזואלית והקשרים

על העיצוב של הלוגו להיות פשוט וברור ככל הניתן – לוגואים מסובכים הם קשים להבנה בגודל קטן, וכדי שהלוגו יהיה ניתן לזיהוי בגדלים שונים ובהדפסה ללא צבע (שחור לבן), עליו להיות מורכב מאלמנטים מעטים ופשוטים. חשבו על טביעת אצבע – מקרוב ניתן להבחין בפרטים ובמורכבות באופן ברור, אך ככל שמתרחקים הפרטים מיטשטשים והטביעה הופכת ללא ברורה. על עיצוב לוגו להיות פשוט על מנת שנוכל להבחין בפרטים הקטנים שבו גם מרחוק.

מרכיבי הלוגו – שם וסמל

לוגו יכול להיות מורכב משם העסק או אלמנט גרפי (סמל), או שניהם יחד. הסמל לא חייב לייצג את מהות העסק או להיות בעל הקשר למהות העסק (כמכחול כסמל עבור צייר, למשל). הלוגו של יאהו, לדוגמה, מסומן בעזרת האות Y וסימן קריאה לצידה, והסמל המסחרי של NIKE הוא הסמל V – לשני הסמלים הללו אין כל קשר למהות העסקית של החברות. ההקשר בין הסמל המסחרי לבין העסק מתבצע בעזרת תהליך מיתוג שכולל יחסי ציבור לחברה, בו יוצרים חשיפה של הסמל בפני קהל היעד הפוטנציאלי באופן חוזר, ונוצרת זהות בין הסמל המסחרי לבין העסק באופן טבעי.

לכל לוגו יש אישיות

לפני עיצוב לוגו (בשלב התכנון) עלינו לחשוב על האופי שאנחנו רוצים לתת ללוגו ועל התחושות שאנחנו רוצים שיעורר בצופים בו. שיטה אחת למציאת אופי הלוגו היא לדמות את הלוגו לבנאדם. לו הלוגו שלכם היה בן אנוש – אילו תכונות וערכים היו לו? מה היה אופיו? האם הוא היה אדם מוחצן ומבדר או אולי ביישן ונחבא אל הכלים? האם הוא היה אלגנטי וקלאסי ואולי מנגן על פסנתר, או אולי שובב ופרוע ומנגן על גיטרה חשמלית? האם הוא טיפוס אמנותי או טיפוס עסקי יותר ומעונב? אופי הלוגו הוא אופי העסק שעומד מאחוריו, וכדאי לתת לו חשיבות.

רצונות קהל היעד לעומת רצון בעל העסק

חשוב לשאול לדעתו של בעל העסק אודות אופי הלוגו, וחשוב לא פחות לברר את רצונותיו וצרכיו של קהל היעד – מכיוון שיתכן וקהל היעד צריך, רוצה או מחפש אחר לוגו שובב כאשר בעל העסק מבקש ליצור דווקא תדמית רצינית יותר. אם ציפיות קהל היעד מהשירות או המוצר בשוק הרלוונטי לא תואמות את ציפיות בעל העסק, כדאי לבצע תיאום ציפיות ולבצע שינויים אשר יעזרו להצלחת המותג בשוק ולא לנפילתו. מחקר על קהל היעד ועל המתחרים הדומיננטיים בשוק עם מסקנות לכאן או לכאן יכול לפתור את הדילמה עבור בעל העסק.

משחקי צבעים וגופנים

צבעים וגופנים יכולים לשרת את המטרה ביצירת זהות ייחודית, או לחילופין לנטרל את ההשפעה ולשחק תפקיד שלילי במערכה – ובכל מקרה לא כדאי לשלב יותר מדי צבעים או גופנים בלוגו על מנת שלא להסיח את הדעת מהעיקר. על תפקיד והשפעת צבעים וגופנים במיתוג תוכלו לקרוא בדף מיתוג עסקי.

לא לסמוך על טרנדים

טרנד הוא אופנה חולפת. מיתוג העסק צריך להיות בעל תוחלת חיים ארוכה ולא כדאי שיסתמך על סגנון שתאריכו עלול לפוג במהירות. לא כדאי וגם לא כלכלי לבצע מיתוג מחדש בכל כמה חודשים או שנים ספורות ולכן אסור להסתמך על טרנדים בעת עיצוב לוגו או כל עיצוב גרפי אחר שמטרתו מיתוג ובידול.

מיתוג שמייצג את ערכי העסק בכבוד

בלי לסתור את הפסקה האחרונה, רצוי לבדוק ביצוע מיתוג מחדש במידה והלוגו של העסק הוא מיושן באופן שלא תואם את ציפיות קהל היעד שלו ואת מערכת המסרים עליה הוא נשען. במידה ומדובר בחברה לממכר רהיטי וינטג' ייתכן ולוגו מיושן לא יפגע במכירות, אך אם מדובר בחברת הייטק שאמורה לייצג את חזית הטכנולוגיה, כדאי שהמיתוג שלה ייראה חדשני ועדכני וייצג את ערכי העסק בכבוד. חברות רבות, גם הגדולות ביותר, מבצעות מיתוג מחדש כאשר נוצרים שינויים טבעיים בעסק, בשוק התחרותי או בקרב קהל היעד, ולעתים קרובות תהליך זה מביא לנסיקת המותג ולהצלחה חדשה.

נשמח לעצב עבורכם סמל מסחרי ייחודי ואמין, המייצג את ערכי העסק שלכם בכבוד ו"מדבר" ללקוחותיכם בשפתם – פנו אלינו למידע נוסף ולכל שאלה.

מאחלים לכם הצלחה רבה,
סטודיו jolini – צוות שאוהב מיתוג עסקי יפה וחכם.

קידום אתרים בגוגל הסטודיו של קבוצת