Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

חווית משתמש

מחקרי התנהגות אנושית מדגישים שוב ושוב – השקיעו במשתמש שלכם וצרו עבורו חווית משתמש חיובית ומספקת. ומדוע? כי חווית משתמש חיובית יוצרת אצל המשתמש סיפוק ותועלת מהשימוש שלו במערכת. בסופו של דבר, התועלת שתספקו למשתמש תלבש שמלת רווחים, ותחזיר לכם את ההשקעה ואף יותר.

צרו חווית משתמש מספקת והמשתמש "יחזיר לכם טובה"

חווית משתמש (UX = User Experience) כשמה כן היא – החוויה הרגשית אשר עובר המשתמש בעת שימוש במערכת.

הסיפוק הרגשי והמנטלי של המשתמש מהמערכת (תהא זו מערכת ניהול, ממשק אתר אינטרנט, ממשק תוכנה או כל ממשק משתמש אחר) והתועלת שהמערכת מספקת לו בביצוע משימותיו בקלות ובמהירות – אלו יוצרים בו רצון לעשות שימוש במערכת שוב ושוב, ואף להמליץ על הכלי המועיל לעמיתים לעבודה.

סביר שיצא לכם להיתקל במאמר בבלוג, למשל, אשר כלל המלצה על כלי עבודה מצוין לביצוע מטלה מסוימת – ואם נשים בצד את כתבות הקידום למטרת רווח הרווחות כיום בשוק, קיימות גם כתבות שנוצרו מתוך התלהבות אמתית וכנה. ההתלהבות הכנה מהשימוש במערכת מסוימת התעוררה בכותב המאמר משום שהוא חווה חווית משתמש חיובית במערכת אשר הועילה לו בביצוע מטלה, והוא הרגיש צורך לשתף את המידע עם העולם הגדול.

צריך לתת כדי לקבל

שיתוף מהווה דרך נפלאה אשר בעזרתה המשתמש "מחזיר לכם טובה" על יצירת מערכת מצוינת עבורו: משתמש מרוצה הופך להיות מעין משווק לא פורמלי של המערכת בעזרת השיטה "מפה לאוזן", וכמובן שמחזור המכירות שלכם יעלה בהתאם.

המלך שלכם הוא מיוחד במינו

"המשתמש הוא המלך", ולמלך יש רצונות וצרכים. אמנם לכל המלכים ישנם צרכים משותפים וגלובליים משום התכונה המשותפת להם – היותם בני אנוש אשר הורגלו לדרך התנהלות מסוימת מול מערכות וממשקים – אך עם זאת, לכל מלך יש גם צרכים ייחודיים משלו.

זהו את המלך או המלכה שלכם

יתכן שהמלך שלכם בן 65, הוא כבר לא רואה טוב ואין לו סבלנות לטכנולוגיה חדישה. אולי המלך שלכם הוא דווקא מלכה בת 40, אשר מקדישה תשומת לב לפרטים ולאסתטיקה וניגשת לפתרון בעיות מתוך גישה פרקטית גרידא. אולי המלך בן 28, הוא קופצני ואין לו זמן, אבל יש לו ידע טכנולוגי למכביר. ואולי המלכה בת 16, מעמיסים עליה ערימות של ידע באופן שוטף, וצריך לספק לה דרך יעילה ללמוד פיזיקה בצורה פשוטה ומעניינת.

עיצוב חווית משתמש צריך להיות מונחה קהל מטרה. על חווית משתמש לתת פתרון ותועלת לקהל היעד הממוקד אשר מיועד לעשות שימוש במערכת.

לקהלים שונים ישנם צרכים טכנולוגיים שונים

ישנם אין סוף קהלי מטרה ממוקדים אשר להם מאפייני גיל שונים, מטרה שונה ודרך מיוחדת משלהם להסתכלות על המציאות הסובבת אותם. מערכת ממוקדת קהל מטרה תיתן את הפתרונות הטובים והמתאימים ביותר לצרכיו של הקהל העתיד לעשות בה שימוש.

סביר להניח כי לילדה מתבגרת בת 14, לדוגמה, אשר נולדה לתוך העידן הטכנולוגי ובו היא "שוחה" באופן טבעי, יש הבנה טכנולוגית שונה ומתקדמת יותר מאיש עסקים בן 65 אשר נולד בתקופה לא טכנולוגית, והיה עליו ללמוד טכניקות חדשות ולא מוכרות לאורך שנות בגרותו – שזו משימה לא פשוטה בפני עצמה. למתבגרת בת ה-14 לא נעצב ממשק מיושן ומשעמם, ולאיש העסקים הבוגר בן ה-65 לא נעצב ממשק מפחיד ומאיים טכנולוגית.

השורה התחתונה: עלינו להקל על הקהל הפוטנציאלי שלנו ככל הניתן וליצור עבורו מערכת פשוטה וידידותית לביצוע משימותיו, כאשר הקו המנחה הוא מאפייני קהל היעד, וכמובן יעדי המערכת. עלינו ליצור עבור המלכים והמלכות שלנו חווית משתמש אופטימאלית המתאימה להם מכל הבחינות האפשריות – מערכת שתספק להם כלים נוחים לביצוע משימותיהם ולהשגת יעדיהם בעזרת המערכת בקלות ובמהירות.

קבוצת נילסן נורמן, חברת המחקר המובילה לחוויית משתמש, מסכמת את הנושא בצורה יפה:
"חווית משתמש כוללת את כל האספקטים של האינטראקציה בין משתמש הקצה לבין החברה, השירותים שלה והמוצרים שלה. הדרישה הבסיסית לחוויית משתמש מעולה היא לענות על הצרכים המדויקים של המשתמש, ללא סיבוכים מיותרים. על המוצר או השירות להיות פשוט ואלגנטי, כך שיהיה כיף להחזיק בו, וכיף להשתמש בו. חווית משתמש אמתית נותנת ללקוחות הרבה יותר מאשר בדיוק את מה שהם אומרים שהם רוצים, או ממלאת אחרי רשימת יכולות ודרישות. כדי להגיע לחוויית משתמש באיכות גבוהה על-פני כל החברה, חייב להיות רצף אחיד על-פני כל השירותים שהיא מספקת בתחומים שונים, כולל הנדסה, שיווק, עיצוב גראפי ותעשייתי, ועיצוב ממשק."

הנחיות לעיצוב חווית משתמש אופטימאלית

שמרו על ממשק משתמש עקבי ומסודר

עיצוב ממשק משתמש טוב היוצר חווית משתמש חיובית צריך להיות אינטואיטיבי. אחת הדרכים ליצירת אינטואיטיביות היא שמירה על אחידות בתצוגה. מבנה פריסת הדף צריך לתת למשתמש הבנה טובה של האזורים במסך, וכדי לעזור לעין האנושית למצוא תכנים במרחב המסך על האזורים במסך להיות ברורים באופן מידי, ועל המסך להיות סימטרי, נקי ומסודר.

יש לשמור על אחידות תצוגת אובייקטים בעלי פונקציונאליות זהה

אם החלטתם שכפתור שמטרתו "אישור" יהיה בצבע כחול במסך אחד, למשל, עליו להיות כחול בכל מקום בו מופיע כפתור בעל פונקציונאליות "אישור" (גם אם גודלו שונה). על כפתור בעל פונקציונאליות שונה להיות בעל צבע אחר (כפתור "ביטול", לדוגמה) כדי לא לבלבל את המשתמש.

על האלמנטים הגרפיים בממשק להיות בעלי שפה חזותית אחידה, ויש לשמור על אחידות עבור כל אובייקט ואובייקט: כפתורים, קישורים, כותרות (ראשיות ומשניות), פונטים, מסגרות תמונות, גדלים וגוונים של אייקונים, רקעי טבלאות וכדומה. כאשר המשתמש מתרגל לעובדה שכפתור "אישור" הוא כחול, הוא יזהה אותו מיד בכל מסך ללא צורך בחיפוש מייגע.

כוח משיכה מסתורי לפינה השמאלית העליונה

לפי דיאגרמת גוטנברג (Guttenberg Diagram), על המשתמש פועל "כוח" המושך את עינו לפינת המסך השמאלית העליונה ("כוח הכבידה של הקריאה"), והוא סורק את המסך מנקודה זו אל עבר הפינה הימנית התחתונה של המסך (נקודת הסיום). שימו לב למיקום הפרסומות באתרים ובעיתונים – רובם המוחלט ממוקם באזור השמאלי העליון, ולא בכדי. מקמו באזור השמאלי העליון נושאים שעל המשתמש למצוא בקלות ובמהירות.

משתמשים מצפים שמידע חשוב ימוקם במרכז

דפוס שימוש נוסף הוא מיקוד המשתמש באזור המרכזי של המסך. אם נסכם את דפוס התמקדות העין בנקודה השמאלית העליונה יחד עם דפוס ההתמקדות במרכז המסך, מומלץ למקם במרכז את אזור העבודה הראשי, ובצד שמאלי עליון למקם פונקציונאליות שימושית. כדוגמה, חשבו על ממשק המשתמש של תוכנת פוטושופ של חברת ADOBE. אזור העבודה ממוקם במרכז, והכלים השימושיים ביותר ממוקמים באופן דיפולטיבי בצדו השמאלי העליון של המסך.

שורות ארוכות לקריאה מהירה, שורות קצרות לאהבת אמת

על פי מחקר של דר' סוזן וויינשנק, פסיכולוגית התנהגותית אשר עובדת בתחום חווית המשתמש משנת 1985, אנשים קוראים שורות ארוכות באופן מהיר יותר, אך הם מעדיפים שורות קצרות.

אורך השורה צריך להיות תלוי בהעדפתך – אם אתה מעדיף שהמשתמש יקרא את המידע באופן מהיר יותר, הצג את המידע באמצעות שורות ארוכות (100 תווים בשורה). אם אתה מעדיף שהמשתמש יאהב את הדף (ממש כך), הצג את המידע באמצעות שורות קצרות (45-72 תווים בשורה).

עובדה משעשעת ושאלה למחשבה:

אנשים מתעקשים כי הם קוראים שורות קצרות באופן מהיר יותר, למרות שתוצאות המחקר מראות אחרת. מה תעדיפו אתם? לתת למשתמשים שלכם את מה שהם רוצים, או את מה שהם באמת צריכים?

הניעו את המשתמש לפעולה בצורה ברורה – מהי מטרת המערכת?

למערכת שלכם יש מטרה מסוימת, והמשתמשים עושים בה שימוש על מנת להשיג יעד מסוים. מהי המטרה החשובה ביותר לשמה הוקמה המערכת? מהן המטרות המשניות? מהן המטרות החשובות פחות? חווית משתמש תלויה במהירות בה ימצא המשתמש את הכלים להם הוא זקוק לביצוע משימותיו.

יש לסדר את הנושאים במערכת בסדר יורד לפי חשיבותם: על המטרה החשובה ביותר להיות הבולטת ביותר, על המטרות המשניות להיות בולטות (אך פחות מהמטרה הראשית) וכן הלאה. על כל המשימות האפשריות במערכת להיות ממוקמות בצורה ברורה ונוחה, כדי שהמשתמש יוכל למצוא אותן בקלות. אל תתנו למשתמש שלכם לחפש "איפה עושים כך וכך.." – הראו לו בדיוק איפה, באופן ברור ובולט.

"גושים" גדולים של טקסט מקשים על הקריאה

טקסט ללא הפרדה לפסקאות נראה כ"גוש" של תווים מסורבלים שלא יוצר חשק לעיין בו. פסקאות יוצרות הפרדה נוחה ומקלות על הקריאה. גם כותרות יוצרות הפרדה, ומעבר לכך הן משמשות לסריקה מהירה של התוכן ומציאת המידע המבוקש. הבדילו את הכותרות שלכם מהטקסט ה"רגיל" בעזרת הדגשה וגודל (ותוכלו להוסיף אף צבע שונה – כל עוד הוא קריא). כותרות ופסקאות הן חשובות מאוד ליצירת חווית משתמש ידידותית. עשו בהן שימוש רב.

למשתמש אין סבלנות לגופנים מסורבלים

גם הגופן חשוב לידידותיות וליצירת חווית משתמש מספקת. ישנם גופנים המתאימים לעיצוב כותרות גדולות בלבד, אך הם אינם נוחים לקריאת טקסט ארוכה. גופנים מסורבלים אינם נוחים לקריאה מהירה, הם מעייפים את העין ומתסכלים את המשתמש. השתמשו בגופנים קריאים ובגודל נוח לקריאה (לא קטן מדי ולא גדול מדי).

יישרו את התוכן בהתאם לתרבות

על הטקסט להיות מיושר לימין או לשמאל, תלוי בשפת המערכת (ואם מדובר ביפנית או סינית, למשל, המצב שונה לחלוטין). מומלץ להימנע מיישור טקסט למרכז משום שהוא קשה יותר לקריאה (אלא אם מדובר בכותרת קצרה ובולטת).

אל תחסכו על הטכנולוגיה – זמן הטעינה הוא מאוד משמעותי

חוויית משתמש מושפעת מאוד מזמן תגובת המערכת לפעולות שהמשתמש מנסה לבצע. זמן תגובה איטי יוביל למשתמש מתוסכל – שמרו על קוד תקני ולא מסורבל, ואם מדובר במערכת אונליין, הקפידו על אחסון במיקום מתאים. אם המערכת מיועדת לשימוש קהל ישראלי, אל תאחסנו אותה על גבי שרת בחו"ל – זמן הטעינה תלוי גם במיקומו הפיזי של השרת. ככל שהשרת קרוב יותר פיזית למיקום המשתמש, זמן הטעינה יהיה קצר יותר.

הפחיתו את חרדתו של המשתמש – ספקו עזרה ומשוב

עבור כל משימה שעל המשתמש לבצע במערכת ספקו מידע מועיל ומנחה לביצוע המשימה. "משתמש שאינו יודע דבר " צריך להיות הקו המנחה שלכם, ועליכם לספק לו עזרה מפורטת.

פרט לעזרה, צריך לספק למשתמש גם הודעות משוב. כאשר המשתמש מבצע משימה כלשהי, עליו לדעת כי המשימה בוצעה בהצלחה – עליכם ליצור משוב חזותי אשר יספק תשובה על שאלתו: "האם הצלחתי במשימתי?".

לכל הודעה צבע משלה

חשוב לשמור גם על צבעים עקביים – שמרו על ההרגלים של המשתמש בנוגע לצבעי ההודעות: הודעה על משימות שבוצעו בהצלחה הן בדרך כלל בצבע ירוק, הודעות אזהרה הן בדרך כלל בצבע צהוב והודעות שגיאה הן אדומות.

שגיאה! אבל למה?

להודעות משוב על שגיאות במערכת ספקו מידע מפורט – מה גרם לשגיאה? מה צריך לעשות עכשיו? ולמי המשתמש יכול לפנות? אם תכתבו את המילה "שגיאה!" בלבד, המשתמש המסכן ייבהל ולא יידע מה עליו לעשות. אל תדאיגו את המשתמש שלכם – תנו לו מענה ומשוב חזותי לכל אפשרות שתיתכן במערכת.

אל תחנכו את המשתמש – ההרגלים הקיימים שלו הם הקו המנחה

מימי הממשק הראשון תצוגת ממשק המשתמש עברה שינויים רבים, ובשנים האחרונות התייצבה ויצרה אצל המשתמשים הרגלים קבועים, העדפות וציפיות. המשתמש רגיל למיקומים ספציפיים ולתצוגה גרפית מסוימת של אובייקטים מסוגים שונים, והוא יצפה לתצוגה זו באופן אינטואיטיבי.

למשל, מתוך הרגל, משתמשים מצפים כי תפריט ראשי ימוקם באזור העליון של המסך. אם נמקם את התפריט הראשי בתחתית המסך, המשתמש עלול לחוש מבולבל ויתכן שאף לא יבין כי זהו התפריט הראשי של המערכת.

אם אני לא קישור – אל תוסיפו לי קו תחתון

דוגמה נוספת היא תצוגת קישורים – המשתמש הורגל לכך שלקישורים יש קו תחתון. אם נציג טקסט עם קו תחתון המשתמש ינסה ללחוץ עליו, ואם הטקסט אינו קישור המשתמש יחוש מבולבל. לא מומלץ לתת קו תחתון לטקסט שאינו קישור.

טכנולוגיה קיימת מגיעה עם הרגלים מובנים

אם המצאתם טכנולוגיה חדשה אשר לא נעשה בה שימוש בשום מקום אחר ולכן עדיין לא נוצרו עבורה הרגלים – תוכלו אתם ליצור את ההרגלים עבורה (למשל, אפל יצרה את ההרגלים עבור השימוש במסך האייפון). אבל אל תנסו לחנך את המשתמש להרגלים חדשים עבור טכנולוגיה קיימת. במקרה הטוב, המשתמש יהיה מתוסכל. במקרה הרע הוא יפסיק את שימושו במערכת, וחבל.

נשמח לעצב עבורכם חווית משתמש חיובית ומספקת, שתשרת את קהל היעד שלכם על הצד הטוב ביותר – פנו אלינו למידע נוסף ולכל שאלה.

מאחלים לכם הצלחה רבה,
סטודיו jolini – צוות שיוצר ממשקים מועילים עם חווית משתמש חיובית.

קידום אתרים בגוגל הסטודיו של קבוצת